FIZJOTERAPIA TWARZOCZASZKI
(STOMATOGNATYCZNA)
Prawdopodobnie ze względu na bezpośrednie unerwienie z ośrodkowego układu (mózgu) przez 12 par nerwów czaszkowych, obszar twarzy, głowy w sytuacjach zaistnienia nieprawidłowości, patologii manifestuje znaczne, a często trudne do zniesienia, uniemożliwiające codzienne funkcjonowanie dolegliwości bólowe.
Dolegliwości te to bardzo często blokowanie żuchwy, ból, przeskakiwanie (trzaski związane z dyslokacją krążka stawowego), mrowienie, powierzchowne drętwienie “wędrujące” pomiędzy stawem skroniowo-żuchwowym, okolicą ucha, skronią, zwykle z towarzyszącym bólem odcinka szyjnego kręgosłupa i potylicy.
Lata doświadczeń zdobyte w pracy w interdyscyplinarnym klinicznym zespole z chirurgami, psychologiem, logopedą dowodzą, że na dolegliwości takie cierpią zarówno osoby z progenią/retrogenią żuchwy, asymetrią budowy żuchwy jak i osoby z “idealnym zgryzem”.
Właściwe relacje łuków zębowych, ustawienie zębów, uzupełnienia protetyczne to elementy składowe prawidłowo funkcjonującego układu, które powinny być spełnione.
Bezpośrednią przyczyną bólu w tym obszarze najczęściej jest przeciążenie, dysbalans napięć mięśniowo-powięziowych, nadmierne napięcie żwaczy (powodujące tkliwość). Zaburzenia te spowodowane mogą być urazem mechanicznym, pojedynczym incydentem typu uderzenie, upadek, jak również bruksizmem, incydentalnym lub permanentnym zaciskaniem zębów w sytuacjach stresujących, często u osób eksponowanych na długotrwały stres (trudności życiowe, trudne sytuacje zawodowe).
Fizjoterapia tego obszaru kierowana jest również do osób przed, bądź w trakcie leczenia ortognatycznego, ortodontycznego. Ingerencja w relacje zębowe powinna być poprzedzona konsultacją fizjoterapeutyczną, na której przeprowadzana jest szczegółowa diagnostyka a pacjent otrzymuje ćwiczenia z zakresu autoterapii do samodzielnej realizacji. W razie rozpoznania problemu funkcjonalnego wdrażana jest terapia.
Fizjoterapią twarzoczaszki/stomatognatyczną zajmuje się Arkadiusz Zduńczuk 888 555 120
WSKAZANIA:
|
METODY TERAPII:
|